Konstigheter!

Förskolorna här är så GALET konstiga. Jag säger inte att de är dåliga, men om man jämför här med hemma så är det bara skillnader. Jag har faktiskt inte hittat en enda likhet. Det är precis som att börja 1an igen och sitta och titta på som ett fån.

Först av allt så får vi inte ha jeans på oss. Det ser för oproffisionellt ut. Sen att själva personalen springer runt i mjukisbyxor gör det bara ännu konstigare, enligt mig ser iallafall det mindre proffisionellt ut.

Jag var med de små barnen idag (5månader - 2år) yngsta idag var dock runt 1. Michelle var med de större (2-5). Mina barn hade namnet "the babys" och Michelles "the toddlers".

Vid de här tiderna åt barnen, efter att vi kom vid 9.

09.15: Mjölk. Barnen skulle ligga på antingen en kudde, eller i någon personals knä och dricka varm mjölk. Fast det var inte alla barn, bara vissa.

09.45: Medtaget snacks, vissa hade frukt, andra kakor.

11.15: Lunch. Det som var mest chockerande var att alla inte åt vid bord. Fyra stycken satt i barnstolar längs väggen, medan fyra satt vid ett bord. Personalen åt inte samtidigt vilket var ännu mer konstigt för mig. Barnens medtagna mat bestod utav ungefär det här:

Barn 1: Pasta med ketchup.
Barn 2: Ris med currysås.
Barn 3: En vit smörgås utan pålägg.

Efter de hade ätit sin medtagna mat hade de även med efterrätt, för vissa bestod det utav russin eller morötter, medan andra åt chips. På de så fick de varsin yoghurt.

12.15: Mjölkdax igen, likadant som innan.

13.00-14.00: Jag hade lunch, så ingen aning om vad som hände då.

14.05: Frukt och bagels

15.00: Mjölkdax igen..

15:30: Yoghurt. Och bagels.

Efter de ätit borstade de tänderna. Blev jätteförvånad när de började delas ut tandborstar...

Barnen har dessutom skor på sig inne, varför har jag inte riktigt förstått än. För ibland tar de av sig skorna, då sätter personalen på dem det igen.

Kollen personalen har på barnen är ENORM. Idag var det 4 personaler, och 10 barn. I ett rum, för varje avdelningar har bara 1 rum var. Tre avdelningar, tre rum. Ljudvolymen är skyhög om man jämför med hemma, där det ändå kan vara rätt högt. Så, på den avdelningen med större barn var det: ett rum, minst 15 barn, inga gardiner eller "ljuddämpare" såsom mattor på väggen, bara en matta på golvet och en heeeel del leksaker.

Det finns massor utav fler skillader, men det tar vi någon annan gång!

/Matilda


Kommentarer
Sebastian Mets Wigenborg

Det är visserligen februari, men en varm sådan. I vanliga fall är det kyligare och de vet de inte vad isolering är. Så golv är generellt sett svinkalla. Att de bär skor är delvis för att hålla värmen och delvis för att de är allmänt mentalt labila :) Vet inte hur ska svara på frågan, i ett nytt inlägg kanske? Hur ser det ut i lokalerna, golvmattor? Är det enkel eller dubbelglas fönster? Vart sitter elementen samt hur bra isolerade är fönsterna? :)

2012-02-09 @ 21:02:04
matilda

Det är golvmattor! Mer än så har jag inte tänkt på dag 1! Fast det är jattevarmt där inne! Enligt mig iallafall. Får helt enkelt fråga dem nästa vecka!:)

2012-02-09 @ 21:07:16
MICHELLE

Det är ju svinkallt! iaf i rummet jag har varit i idag!

2012-02-09 @ 21:27:53
Sevotharte

Jag kommer nog aldrig förstå mig på britternas matvanor men jag TROR jag kan förklara varför man har så extremt stor koll på ungarna. I storbritannien (och skottland) bedöms skolor på sitt pappersarbete, dvs hur bra koll dom har på sina elever som individer. Alla ska ha sina egna individuella utvecklingsrapporter. Syftet är att alla barn ska ha så bra förutsättningar som möjligt till en bra utbildning. Tyvärr funkar det inte så bra i praktiken ännu eftersom lärarna har för fullt sjå med att hålla koll på eleverna och skriva rapporter på dem för att kunna ge alla elever den uppmärksamhet dom sen kanske behöver.

2012-02-10 @ 16:18:45


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0